داروی کاهنده ی کلسترول و کاهش خطر حمله ی قلبی و سکته در زنان دیابتی

19 اوت 2014- یکی از داروهای پایین آورنده ی کلسترول که بطور گسترده ای تجویز می شود می تواند خطر حمله ی قلبی و سکته را در افراد  مبتلا به دیابت  نوع 2 بخصوص زنان کاهش دهد.

بر اساس مطالعه ی جدیدی که توسط محققین دانشگاه سیدنی  انجام گردید داروی Fenofibrateکه برای زنان و مردان  درمعرض خطر بیماریهای قلبی عروقی نظیر افراد مبتلا به دیابت نوع 2، فشارخون بالا ، کلسترول بالا تجویز می گردد می تواند خطر مرگ را در این افراد کاهش دهد.

پرفسور Keechمتخصص کاردیولوژی و اپیدمیولوژی از دانشگاه سیدنی وهمکارانش به بررسی نزدیک به ده هزار فرد مبتلا به دیابت  به منظور تعیین خطر بیماریهای قلبی عروقی وسکته دراین افراد پرداختند. به شرکت کنندگان دراین تحقیق داروی Fenofibrateکه کاهنده ی کلسترول است داده شد و این افراد بمدت 5 سال تحت نظارت قرار گرفتند.

 نتایج این تحقیق نشان داد که درمیان بیماران دیابتی - با خطر زیاد بیماری قلبی و سکته ی مغزی – کسانیکه مقدار تری گلیسرید آنها بالا ومقدار کلسترول HDLآنها پایین بود، مصرف این دارو احتمال حوادث قلبی عروقی را تا 30 درصد در زنان و تا 13 درصد درمردان  کاهش می دهد.

دانشمندان نتیجه گیری نمودند که فنوفیبرات می تواند به عنوان  روشی مفید برای کاهش خطر بیماری قلبی عروقی در زنان و مردان  مبتلا به دیابت نوع 2 بکار گرفته شود.

پرفسور Michael d'Emdenاز بیمارستان سلطنتی بریزبن وسرپرست این تحقیق می گوید: بیماریهای قلبی عروقی شایع ترین علل مرگ ومیر در میان زنان است و تقریباً سه برابر بیشتر از سرطان پستان موجب مرگ زنان  می گردد. تشخیص علایم بیماریهای قلبی عروقی گاهی در زنان مشکل تر است و غالباً درد قفسه ی صدری معمول که از علایم حمله ی قلبی است در افراد  دیابتی مشاهده نمی شود. بنابراین دادن آگاهی بیشتر به بیماران و پزشکان عمومی بسیار  حیاتی است. علایم بیماری قلبی عروقی غالباً شامل تنگی نفس، تعریق، تهوع، خستگی یا درد بازو است. نتایج این تحقیق درمجله ی  Diabetologiaمنتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2014/aug/cholesterol-drug-cuts-heart-and-stroke-risks-by-30-per-cent-in-diabetic-women-93909083.html